
Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX
(ebook)
(audiobook)
(audiobook)
- Autor:
- William Stallings
- Wydawnictwo:
- Helion
- Wydawnictwo:
- Helion
- Ocena:
- 4.0/6 Opinie: 3
- Stron:
- 856
- Druk:
- oprawa twarda
- Dostępne formaty:
-
PDFePubMobi
Czytaj fragment
Opis
książki
:
Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX
Systemy operacyjne cały czas są wzbogacane o innowacje i ulepszenia. Stają się też coraz bardziej wyspecjalizowane, co wynika z rosnącej różnorodności maszyn, które mają obsłużyć. Wystarczy tu wskazać systemy wbudowane, smartfony, komputery osobiste i komputery główne (ang. mainframe) oraz superkomputery, a także specjalne systemy czasu rzeczywistego. Znajomość wewnętrznych mechanizmów systemu i architektury jądra okazuje się zatem niezwykle istotna dla programistów i inżynierów. Bez tej wiedzy trudno mówić o niezawodności tworzonego oprogramowania.
Ta książka jest kolejnym, gruntownie przejrzanym i zaktualizowanym wydaniem klasycznego podręcznika, w którym jasno i wyczerpująco wyjaśniono koncepcje, strukturę i mechanizmy rządzące funkcjonowaniem nowoczesnych systemów operacyjnych. Wnikliwie omówiono również podstawowe zasady projektowania systemów operacyjnych i powiązano je ze współczesnymi zagadnieniami projektowymi oraz kierunkami rozwoju systemów operacyjnych. Aby zilustrować prezentowane treści, jako przykładami posłużono się czterema systemami: Windows, Android, Unix i Linux. W ten sposób koncepcje projektowe omawiane w danym rozdziale są natychmiast popierane rzeczywistymi przykładami.
Najważniejsze zagadnienia:
- Przegląd systemów operacyjnych
- Współbieżność i rozproszone zarządzanie procesami
- Zarządzanie pamięcią i pamięć wirtualna
- Bezpieczeństwo systemów operacyjnych
- Operacje wejścia-wyjścia i zarządzanie przestrzenią dyskową
- Odporność na awarie
Systemy operacyjne: poznaj i zaprojektuj!
Wybrane bestsellery
-
Nowość Bestseller Promocja
Jesteś początkującym programistą, poszukujesz swojej ścieżki i zastanawiasz się właśnie nad tym, czy nie skierować uwagi w stronę aplikacji mobilnych? To książka dla Ciebie. Zawarty w niej materiał jest odpowiedni dla osoby dysponującej podstawami któregoś z języków programowania i bazowym doświadczeniem w pracy z platformą Android lub iOS. Ten przystępny przewodnik pozwoli Ci napisać własną aplikację, a następnie wydać ją w sklepie Google Play czy App Store. Jeśli poświęcisz trochę więcej czasu, umożliwi Ci także stworzenie aplikacji internetowej. A wszystko to z wykorzystaniem jednej bazy kodu. Brzmi zachęcająco?- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł (-35%) -
Bestseller Promocja
W tej książce w sposób jasny i bardzo interesujący przedstawiono uniwersalne zasady architektury oprogramowania wraz z szeregiem wskazówek dotyczących stosowania tych reguł w praktyce. Wyczerpująco zaprezentowano tu dostępne rozwiązania i wyjaśniono, dlaczego są one tak istotne dla sukcesu przedsięwzięcia. Publikacja jest wypełniona bardzo praktycznymi rozwiązaniami problemów, z którymi musi się mierzyć wielu programistów. Szczególnie cenne są uwagi dotyczące zapobiegania częstemu problemowi, jakim jest stopniowa utrata jakości kodu w miarę postępu projektu. Ta książka obowiązkowo powinna się znaleźć w podręcznej biblioteczce każdego architekta oprogramowania, analityka systemowego, projektanta i menedżera!- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów Czysta architektura. Struktura i design oprogramowania. Przewodnik dla profesjonalistów
(53,40 zł najniższa cena z 30 dni)
57.84 zł
89.00 zł (-35%) -
Nowość Bestseller Promocja
W książce omówiono również nowsze technologie towarzyszące windowsowym serwerom, jak SQL, Docker, Windows Subsystem for Linux (WSL) czy PowerShell - słowem, wszystko, czego może potrzebować administrator, by rozpocząć pracę z systemem Windows Server 2022. Procedury zostały przedstawione w kolejności chronologicznej, tak aby po zakończeniu procesu otrzymać kompletną, redundantną i bezpieczną infrastrukturę, składającą się z serwerów o różnych zastosowaniach. To pozycja skierowana do doświadczonych administratorów, którzy znają architekturę systemu, używane w nim protokoły i zasady routingu.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(77,40 zł najniższa cena z 30 dni)
83.85 zł
129.00 zł (-35%) -
Nowość Bestseller Promocja
Dzięki tej książce dowiesz się, w jaki sposób uczynić architekturę oprogramowania wystarczająco plastyczną, aby mogła odzwierciedlać zachodzące zmiany biznesowe i technologiczne. W nowym wydaniu rozbudowano pojęcia zmiany kierowanej i przyrostowej, a także przedstawiono najnowsze techniki dotyczące funkcji dopasowania, automatycznego zarządzania architekturą i danych ewolucyjnych. Zaprezentowano praktyki inżynieryjne umożliwiające ewoluowanie systemów oprogramowania, jak również podejścia strukturalne, w tym zasady projektowe, które ułatwiają zarządzanie tą ewolucją. Opisano ponadto, w jaki sposób zasady i praktyki architektury ewolucyjnej wiążą się z różnymi elementami procesu tworzenia oprogramowania.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Architektura ewolucyjna. Projektowanie oprogramowania i wsparcie zmian. Wydanie II Architektura ewolucyjna. Projektowanie oprogramowania i wsparcie zmian. Wydanie II
(40,20 zł najniższa cena z 30 dni)
43.55 zł
67.00 zł (-35%) -
Bestseller Promocja
Dzięki tej książce dowiesz się, jak tworzyć niezawodne, skalowalne i odporne rozwiązania, a także jak projektować systemy następnej generacji przeznaczone dla środowiska chmury. Poznasz efektywne strategie dla produktu i nauczysz się je w pełni implementować w swojej organizacji. Zrozumiesz też, w jaki sposób architekt rozwiązań wpisuje się w środowisko elastycznie działającej firmy. W tym wydaniu pojawiły się również nowe rozdziały, poświęcone takim technologiom jak internet rzeczy, obliczenia kwantowe, inżynieria danych i uczenie maszynowe. Znajdziesz tu uaktualnione informacje dotyczące architektury natywnej chmury i magazynu danych łańcucha bloków. W efekcie lektury nauczysz się tworzyć projekty efektywnych rozwiązań, spełniających zdefiniowane wymagania biznesowe.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Podręcznik architekta rozwiązań. Poznaj reguły oraz strategie projektu architektury i rozpocznij niezwykłą karierę. Wydanie II Podręcznik architekta rozwiązań. Poznaj reguły oraz strategie projektu architektury i rozpocznij niezwykłą karierę. Wydanie II
(77,40 zł najniższa cena z 30 dni)
83.85 zł
129.00 zł (-35%) -
Promocja
Ta książka powinna zostać przestudiowana przez każdego architekta nowoczesnych systemów rozproszonych. Jej celem jest pokazanie sposobów rozwiązywania trudnych problemów związanych z projektowaniem takiego oprogramowania. W krytyczny i wszechstronny sposób omówiono w niej najważniejsze problemy utrudniające podejmowanie dobrych decyzji projektowych. Zaprezentowano najskuteczniejsze strategie doboru optymalnej architektury. Na jasnych przykładach pokazano, w jaki sposób należy przystąpić do analizy założeń projektowych ― począwszy od określenia „ziarnistości” usług, przepływów informacji i orkiestracji, poprzez eliminację sprzężenia kontraktów i określenie nadzoru nad transakcjami rozproszonymi, a skończywszy na metodach optymalizowania właściwości operacyjnych, takich jak skalowalność, elastyczność i wydajność.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Złożone zagadnienia architektury oprogramowania. Jak analizować kompromisy i podejmować trudne decyzje Złożone zagadnienia architektury oprogramowania. Jak analizować kompromisy i podejmować trudne decyzje
(59,40 zł najniższa cena z 30 dni)
64.35 zł
99.00 zł (-35%) -
Promocja
Autorka Liz Rice, wiceprezydent działu Open Source Engineering w firmie Aqua Security, pokazała, jak w systemie Linux zostały skonstruowane komponenty, na podstawie których są najczęściej tworzone kontenery. Dzięki tej książce zrozumiesz, co się dzieje podczas wdrażania kontenerów i poznasz potencjalne niebezpieczeństwa zagrażające Twoim wdrożeniom. Jeżeli za pomocą poleceń kubectrl lub docker uruchamiasz aplikacje w kontenerach i używasz poleceń powłoki systemu Linux, takich jak ps i grep, masz wiedzę wystarczającą do rozpoczęcia lektury.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Kontenery. Bezpieczne wdrożenia. Podstawowe koncepcje i technologie Kontenery. Bezpieczne wdrożenia. Podstawowe koncepcje i technologie
(17,90 zł najniższa cena z 30 dni)
17.90 zł
59.00 zł (-70%) -
Promocja
Systemy informatyczne oparte na chmurze stały się atrakcyjną alternatywą dla standardowej infrastruktury. Wymusiły jednak radykalne zmiany w praktykach tworzenia, wdrażania i utrzymywania aplikacji. Dziś uwaga profesjonalistów skupiona jest na Kubernetes, który w ciągu zaledwie kilku lat stał się faktycznym standardem wdrażania natywnej chmury. Aby tworzone aplikacje funkcjonowały wydajnie, bezawaryjnie i niezawodnie, warto wdrożyć i stosować wzorce i najlepsze praktyki. Konieczne jest również przemodelowanie sposobu pracy programistów.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Najlepsze praktyki w Kubernetes. Jak budować udane aplikacje Najlepsze praktyki w Kubernetes. Jak budować udane aplikacje
Brendan Burns, Eddie Villalba, Dave Strebel, Lachlan Evenson
(17,90 zł najniższa cena z 30 dni)
17.90 zł
59.00 zł (-70%) -
Promocja
Dzięki temu wyczerpującemu przewodnikowi, napisanemu z myślą o początkujących użytkownikach systemu Kali Linux i pentesterach, szybko zdobędziesz potrzebne umiejętności. Najpierw skompletujesz i skonfigurujesz laboratorium, a potem poznasz najważniejsze koncepcje testów penetracyjnych. Skupisz się na zbieraniu informacji i poznasz różne narzędzia do oceny podatności dostępne w systemie Kali Linux. Nauczysz się wykrywać docelowe systemy w sieci, identyfikować błędy i wykorzystywać luki w zabezpieczeniach urządzeń, uzyskiwać dostęp do sieci, konfigurować operacje Command and Control (C2), a także przeprowadzać testy penetracyjne aplikacji internetowych. Opanujesz umiejętności potrzebne, aby włamać się do usługi Active Directory i do sieci korporacyjnych. Wreszcie — poznasz najlepsze praktyki w zakresie prowadzenia zaawansowanych testów penetracyjnych sieci w doskonale zabezpieczonym środowisku.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Kali Linux. Zaawansowane testy penetracyjne za pomocą narzędzi Nmap, Metasploit, Aircrack-ng i Empire. Wydanie II Kali Linux. Zaawansowane testy penetracyjne za pomocą narzędzi Nmap, Metasploit, Aircrack-ng i Empire. Wydanie II
(89,40 zł najniższa cena z 30 dni)
96.85 zł
149.00 zł (-35%) -
Promocja
W tej książce znajdziesz solidne podstawy pozwalające zapewnić sieci programowalność i zautomatyzowanie jej pracy. Dowiesz się, jakie narzędzia i umiejętności będą potrzebne do dokonania tego kluczowego przekształcenia w sieć nowej generacji. W bardzo przystępny i praktyczny sposób wyjaśniono, jak korzystać z takich technologii jak Linux, Python, JSON i XML, aby programowo zautomatyzować pracę systemu. Opisano koncept modeli danych, podstawy języka YANG oraz najważniejsze technologie związane z API. Sporo miejsca poświęcono narzędziom open source służącym do automatyzacji pracy sieci. Znalazły się tu również informacje o interfejsach macvlan, sieciach wykorzystujących maszyny wirtualne, sieciowych przestrzeniach nazw oraz o bibliotece Pythona NAPALM i jej integracji z narzędziami: Ansible, Salt i StackStorm.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Programowalność i automatyzacja sieci. Poradnik inżyniera sieci następnej generacji Programowalność i automatyzacja sieci. Poradnik inżyniera sieci następnej generacji
(26,90 zł najniższa cena z 30 dni)
26.90 zł
89.00 zł (-70%)
O autorze książki
William Stallings - jest autorem 17 książek na zakresu technicznych aspektów bezpieczeństwa informacji i sieci komputerowych. Jest 11-krotnym laureatem nagrody za najlepszą książkę informatyczną roku, przyznawanej przez Text and Academic Authors Association. W trakcie ponad trzydziestoletniej kariery zawodowej zaprojektował i zaimplementował wiele pakietów związanych z protokołami TCP/IP i OSI dla różnych platform. Jako konsultant doradzał m.in. agencjom rządowym, oraz dostawcom sprzętu i oprogramowania.
William Stallings - pozostałe książki
-
Promocja
Organizacja i architektura systemu komputerowego to nowe, jedenaste wydanie znakomitego podręcznika o budowie i działaniu współczesnych systemów komputerowych, stosowanego powszechnie na wyższych uczelniach w Polsce. William Stallings, światowej sławy specjalista w dziedzinie sieci komputerowych i architektury komputerów, kładzie w nim nacisk na pr- ePub + Mobi pkt
Organizacja i architektura systemu komputerowego Tom 1 Organizacja i architektura systemu komputerowego Tom 1
(67,58 zł najniższa cena z 30 dni)
87.20 zł
109.00 zł (-20%) -
Promocja
Ta książka jest drugim tomem znakomitego podręcznika projektowania, wdrażania i utrzymywania systemów bezpieczeństwa informatycznego. Poruszono w niej dość różnorodne zagadnienia: problemy zarządzania bezpieczeństwem systemu, algorytmy kryptograficzne i bezpieczeństwo sieci. Zaprezentowano różne podejścia do oceny ryzyka bezpieczeństwa, a także do tworzenia planów reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń, w tym klęski żywiołowej. Sporo uwagi poświęcono zapobieganiu szkodom wyrządzanym przez ludzi i reagowaniu na incydenty bezpieczeństwa. W przystępny sposób wyjaśniono standardy bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych oraz systemów linuksowych i opartych na MS Windows. Książkę wzbogacono o szereg interesujących studiów przypadków, pytań sprawdzających, projektów i uzupełnień.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Bezpieczeństwo systemów informatycznych. Zasady i praktyka. Wydanie IV. Tom 2 Bezpieczeństwo systemów informatycznych. Zasady i praktyka. Wydanie IV. Tom 2
(71,40 zł najniższa cena z 30 dni)
77.35 zł
119.00 zł (-35%) -
Promocja
Ta książka to kolejne, zaktualizowane i uzupełnione wydanie znakomitego podręcznika przeznaczonego dla projektantów systemów i administratorów bezpieczeństwa. Poruszono w niej zagadnienia określania zagrożeń systemów komputerowych i sieci, oceny względnego ryzyka tych zagrożeń i opracowywania efektywnych kosztowo i przyjaznych dla użytkownika środków zaradczych. Wyjaśniono także najważniejsze zasady utrzymywania bezpieczeństwa systemu i wskazano, dlaczego ich przestrzeganie ma kluczowe znaczenie. Zaprezentowano również metody projektowe pozwalające na zaspokojenie wymagań bezpieczeństwa komputerowego, szeroko omówiono ważniejsze standardy w tej dziedzinie, a poszczególne kwestie zilustrowano za pomocą praktycznych przykładów.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Bezpieczeństwo systemów informatycznych. Zasady i praktyka. Wydanie IV. Tom 1 Bezpieczeństwo systemów informatycznych. Zasady i praktyka. Wydanie IV. Tom 1
(71,40 zł najniższa cena z 30 dni)
77.35 zł
119.00 zł (-35%) -
Oto druga część wyczerpującego przewodnika po praktycznych zastosowaniach kryptografii oraz mechanizmach bezpieczeństwa pozwalających na skuteczną ochronę informacji, sieci i systemów komputerowych. Znajdziesz tu m.in. opis sprawdzonych metod zarządzania kluczami, a ponadto najpopularniejsze techniki uwierzytelniania użytkowników. Poczytasz o algorytmach kryptograficznych i protokołach służących do zapewnienia bezpieczeństwa w sieciach lokalnych czy Internecie oraz o mechanizmach bezpieczeństwa na poziomie sieci bezprzewodowych, poczty elektronicznej i protokołu IP. Dowiesz się, jak wykrywać obecność intruzów w systemie i poznasz sprawdzone środki zabezpieczania go przed wszelkimi zagrożeniami zewnętrznymi, takimi jak ataki sieciowe, wirusy czy robaki.
- Druk pkt
Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Koncepcje i metody bezpiecznej komunikacji Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Koncepcje i metody bezpiecznej komunikacji
Czasowo niedostępna
-
Przeczytasz m.in na temat trybów operacyjnych szyfrów blokowych, przyjrzysz się także standardowi AES i generowaniu liczb pseudolosowych. Otrzymasz obszerną, porównawczą prezentację algorytmów kryptograficznych i doskonały przewodnik po metodach uwierzytelniania i tematyce cyfrowego podpisu. Ponadto nauczysz się efektywnie wykorzystywać system Sage - wieloplatformowe, darmowe narzędzie implementujące użyteczny, elastyczny i łatwy do opanowania system obliczeń algebraicznych związanych z kryptografią. Znajdziesz także gotowe dla tego systemu przykłady, ilustrujące praktyczne zastosowania teorii liczb i algorytmów kryptograficznych.
- Druk pkt
Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Matematyka szyfrów i techniki kryptologii Kryptografia i bezpieczeństwo sieci komputerowych. Matematyka szyfrów i techniki kryptologii
Czasowo niedostępna
-
SNMP (Simple Network Management Protocol) wraz z RMON (Remote Network Monitoring) to najefektywniejsze narzędzia do zarządzania współczesnymi, bardzo zróżnicowanymi systemami sieciowymi, co powoduje postrzeganie ich jako standard w zakresie zarządzania sieciami. "Protokoły SNMP i RMON. Vademecum profesjonalisty" to doskonały podręcznik skierowany d
- Druk pkt
Ebooka "Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Booxs i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolonych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Szczegóły książki
- Tytuł oryginału:
- Operating Systems: Internals and Design Principles (9th Edition)
- ISBN Książki drukowanej:
- 978-83-283-3759-6, 9788328337596
- Data wydania książki drukowanej :
- 2018-09-04
- ISBN Ebooka:
- 978-83-283-3760-2, 9788328337602
- Data wydania ebooka :
-
2018-08-31
Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@helion.pl.
- Format:
- 164x239
- Numer z katalogu:
- 75129
- Rozmiar pliku Pdf:
- 22.3MB
- Rozmiar pliku ePub:
- 26.6MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 57.3MB
- Pobierz przykładowy rozdział PDF
- Przykłady na ftp
- Zgłoś erratę
- Kategorie:
Systemy operacyjne » Windows 10
Systemy operacyjne » Linux
Systemy operacyjne » Unix
Systemy operacyjne » Windows 2000
Systemy operacyjne » Windows 98
Systemy operacyjne » Windows ME
Systemy operacyjne » Windows NT
Systemy operacyjne » Windows Server
Systemy operacyjne » Windows XP
Systemy operacyjne » Inne
Systemy operacyjne » Windows Vista
Programowanie » Architektura oprogramowania
Systemy operacyjne » Windows 7
Programowanie mobilne » Android
Systemy operacyjne » Windows 8
Spis treści książki
- 1.1. PODSTAWOWE SKŁADOWE (38)
- 1.2. EWOLUCJA MIKROPROCESORÓW (40)
- 1.3. WYKONANIE ROZKAZU (40)
- 1.4. PRZERWANIA (43)
- Przerwania i cykl rozkazowy (45)
- Przetwarzanie przerwania (47)
- Przerwania wielokrotne (50)
- 1.5. HIERARCHIA PAMIĘCI (53)
- 1.6. PAMIĘĆ PODRĘCZNA (56)
- Motywy (56)
- Zasady działania pamięci podręcznej (56)
- Projektowanie pamięci podręcznej (58)
- 1.7. BEZPOŚREDNI DOSTĘP DO PAMIĘCI (60)
- 1.8. ORGANIZACJA WIELOPROCESOROWA I WIELORDZENIOWA (61)
- Wieloprocesory symetryczne (62)
- Komputery wielordzeniowe (64)
- 1.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (66)
- Podstawowe pojęcia (66)
- Pytania sprawdzające (66)
- Zadania (67)
- DODATEK 1A. CHARAKTERYSTYKA WYDAJNOŚCI PAMIĘCI DWUPOZIOMOWYCH (69)
- Lokalność (70)
- Działanie pamięci dwupoziomowej (72)
- Wydajność (73)
- 2.1. CELE I FUNKCJE SYSTEMU OPERACYJNEGO (78)
- System operacyjny jako interfejs użytkownik - komputer (79)
- System operacyjny jako zarządca zasobów (81)
- Łatwość ewolucji systemu operacyjnego (82)
- 2.2. ROZWÓJ SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (83)
- Przetwarzanie seryjne (83)
- Proste systemy wsadowe (84)
- Wieloprogramowe systemy wsadowe (87)
- Systemy z podziałem czasu (90)
- 2.3. NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA (92)
- Proces (93)
- Zarządzanie pamięcią (96)
- Ochrona informacji i bezpieczeństwo (99)
- Planowanie operowania zasobami (99)
- 2.4. DROGA DO WSPÓŁCZESNYCH SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (101)
- 2.5. TOLEROWANIE AWARII (104)
- Podstawowe pojęcia (104)
- Wady (106)
- Mechanizmy systemu operacyjnego (106)
- 2.6. PROBLEMY PROJEKTOWANIA SYSTEMÓW OPERACYJNYCH WIELOPROCESORÓW I KOMPUTERÓW WIELORDZENIOWYCH (107)
- Rozważania dotyczące wieloprocesorowego symetrycznego SO (107)
- Rozważania dotyczące wielordzeniowych SO (108)
- 2.7. PRZEGLĄD SYSTEMU MICROSOFT WINDOWS (110)
- Rodowód (110)
- Architektura (111)
- Model klient-serwer (114)
- Wątki i SMP (115)
- Obiekty systemu Windows (116)
- 2.8. TRADYCYJNE SYSTEMY UNIKSOWE (118)
- Historia (118)
- Opis (119)
- 2.9. NOWOCZESNE SYSTEMY UNIKSOWE (120)
- System V Release 4 (SVR4) (122)
- System BSD (122)
- Solaris 11 (122)
- 2.10. LINUX (123)
- Historia (123)
- Struktura modularna (124)
- Składowe jądra (126)
- 2.11. ANDROID (129)
- Architektura oprogramowania Androida (129)
- Środowisko wykonawcze Androida (132)
- Architektura systemu Android (135)
- Czynności (136)
- Zarządzanie zasilaniem (136)
- 2.12. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (137)
- Podstawowe pojęcia (137)
- Pytania sprawdzające (138)
- Zadania (138)
- 3.1. CZYM JEST PROCES? (145)
- Podstawy (145)
- Procesy i bloki kontrolne procesów (146)
- 3.2. STANY PROCESU (147)
- Dwustanowy model procesu (150)
- Tworzenie i likwidowanie procesów (151)
- Model pięciostanowy (153)
- Procesy zawieszone (157)
- 3.3. OPIS PROCESU (162)
- Struktury sterowania systemu operacyjnego (163)
- Struktury sterowania procesu (165)
- 3.4. STEROWANIE PROCESAMI (172)
- Tryby wykonywania (172)
- Tworzenie procesów (174)
- Przełączanie procesów (174)
- 3.5. WYKONYWANIE SYSTEMU OPERACYJNEGO (178)
- Jądro nieprocesowe (178)
- Wykonywanie w procesach użytkownika (179)
- System operacyjny oparty na procesach (180)
- 3.6. ZARZĄDZANIE PROCESAMI W SYSTEMIE UNIX SVR4 (181)
- Stany procesu (181)
- Opis procesu (183)
- Sterowanie procesami (186)
- 3.7. PODSUMOWANIE (186)
- 3.8. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (187)
- Podstawowe pojęcia (187)
- Pytania sprawdzające (187)
- Zadania (188)
- 4.1. PROCESY I WĄTKI (194)
- Wielowątkowość (195)
- Funkcjonowanie wątków (198)
- 4.2. RODZAJE WĄTKÓW (200)
- Wątki poziomu użytkownika i wątki poziomu jądra (200)
- Inne organizacje (205)
- 4.3. WIELORDZENIOWOŚĆ I WIELOWĄTKOWOŚĆ (207)
- Wydajność oprogramowania na wielu rdzeniach (207)
- Przykład zastosowania: oprogramowanie gier Valve (210)
- 4.4. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I WĄTKAMI W SYSTEMIE WINDOWS (212)
- Zarządzanie zadaniami drugoplanowymi i cyklami istnienia aplikacji (213)
- Proces w systemie Windows (214)
- Obiekty procesów i wątków (215)
- Wielowątkowość (217)
- Stany wątków (217)
- Zaplecze podsystemów SO (218)
- 4.5. ZARZĄDZANIE WĄTKAMI I WIELOPRZETWARZANIEM SYMETRYCZNYM W SYSTEMIE SOLARIS (219)
- Architektura wielowątkowa (219)
- Uzasadnienie (220)
- Struktura procesu (220)
- Wykonanie wątku (222)
- Przerwania jako wątki (223)
- 4.6. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I WĄTKAMI W SYSTEMIE LINUX (223)
- Prace Linuxa (223)
- Wątki Linuxa (225)
- Przestrzenie nazw Linuxa (226)
- 4.7. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I WĄTKAMI W SYSTEMIE ANDROID (229)
- Aplikacje Androida (229)
- Czynności (230)
- Procesy i wątki (232)
- 4.8. WIELKA CENTRALNA EKSPEDYCJA W SYSTEMIE MAC OS X (233)
- 4.9. PODSUMOWANIE (235)
- 4.10. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (236)
- Podstawowe pojęcia (236)
- Pytania sprawdzające (236)
- Zadania (236)
- 5.1. WZAJEMNE WYKLUCZANIE ? PODEJŚCIA PROGRAMOWE (246)
- Algorytm Dekkera (246)
- Algorytm Petersona (250)
- 5.2. PODSTAWY WSPÓŁBIEŻNOŚCI (251)
- Prosty przykład (252)
- Szkodliwa rywalizacja (254)
- Kwestie związane z systemem operacyjnym (255)
- Interakcja procesów (255)
- Wymagania dotyczące wzajemnego wykluczania (259)
- 5.3. WZAJEMNE WYKLUCZANIE ? ZAPLECZE SPRZĘTOWE (260)
- Blokowanie przerwań (260)
- Specjalne rozkazy maszynowe (261)
- 5.4. SEMAFORY (263)
- Wzajemne wykluczanie (269)
- Problem producenta-konsumenta (269)
- Implementacja semaforów (275)
- 5.5. MONITORY (277)
- Monitor z sygnałem (277)
- Alternatywny model monitora z powiadamianiem i rozgłaszaniem (281)
- 5.6. PRZEKAZYWANIE KOMUNIKATÓW (283)
- Synchronizacja (284)
- Adresowanie (285)
- Format komunikatów (287)
- Dyscyplina kolejkowania (287)
- Wzajemne wykluczanie (288)
- 5.7. PROBLEM CZYTELNIKÓW I PISARZY (290)
- Czytelnicy mają pierwszeństwo (291)
- Pisarze mają pierwszeństwo (291)
- 5.8. PODSUMOWANIE (294)
- 5.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (295)
- Podstawowe pojęcia (295)
- Pytania sprawdzające (295)
- Zadania (296)
- 6.1. NA CZYM POLEGA ZAKLESZCZENIE (312)
- Zasoby niezużywalne (316)
- Zasoby zużywalne (317)
- Grafy przydziału zasobów (318)
- Warunki występowania zakleszczenia (320)
- 6.2. ZAPOBIEGANIE ZAKLESZCZENIOM (321)
- Wzajemne wykluczanie (321)
- Przetrzymywanie i oczekiwanie (321)
- Brak wywłaszczeń (322)
- Czekanie cykliczne (322)
- 6.3. UNIKANIE ZAKLESZCZEŃ (322)
- Odmowa wszczynania procesu (323)
- Odmowa przydziału zasobu (324)
- 6.4. WYKRYWANIE ZAKLESZCZEŃ (328)
- Algorytm wykrywania zakleszczenia (328)
- Rekonstrukcja (uzdrawianie) (329)
- 6.5. POŁĄCZONE STRATEGIE POSTĘPOWANIA Z ZAKLESZCZENIAMI (330)
- 6.6. PROBLEM OBIADUJĄCYCH FILOZOFÓW (331)
- Rozwiązanie z użyciem semaforów (332)
- Rozwiązanie z użyciem monitora (333)
- 6.7. MECHANIZMY WSPÓŁBIEŻNOŚCI W SYSTEMIE UNIX (334)
- Potoki (335)
- Komunikaty (335)
- Pamięć dzielona (335)
- Semafory (336)
- Sygnały (336)
- 6.8. MECHANIZMY WSPÓŁBIEŻNOŚCI W JĄDRZE LINUXA (337)
- Operacje niepodzielne (338)
- Wirujące blokady (339)
- Semafory (342)
- Bariery (343)
- 6.9. ELEMENTARNE OPERACJE SYNCHRONIZACJI W SYSTEMIE SOLARIS (345)
- Zamek wzajemnego wykluczania (346)
- Semafory (347)
- Blokada czytelnicy - pisarz (347)
- Zmienne warunków (348)
- 6.10. MECHANIZMY SYNCHRONIZACJI W SYSTEMIE WINDOWS (348)
- Funkcje czekania (348)
- Obiekty dyspozytora (349)
- Sekcje krytyczne (350)
- Wąskie blokady czytelnicy - pisarze i zmienne warunków (351)
- Synchronizacja bez blokad (351)
- 6.11. KOMUNIKACJA MIĘDZYPROCESOWA W SYSTEMIE ANDROID (352)
- 6.12. PODSUMOWANIE (353)
- 6.13. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (354)
- Pytania sprawdzające (354)
- Zadania (354)
- 7.1. WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA PAMIĘCIĄ (366)
- Przemieszczanie (367)
- Ochrona (368)
- Współużytkowanie (368)
- Organizacja logiczna (369)
- Organizacja fizyczna (369)
- 7.2. PODZIAŁ PAMIĘCI (370)
- Podział stały (371)
- Podział dynamiczny (374)
- System kumplowski (377)
- Przemieszczanie (380)
- 7.3. STRONICOWANIE (381)
- 7.4. SEGMENTACJA (385)
- 7.5. PODSUMOWANIE (386)
- 7.6. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (386)
- Podstawowe pojęcia (386)
- Pytania sprawdzające (387)
- Zadania (387)
- Dodatek 7.A. ŁADOWANIE I KONSOLIDACJA (390)
- Ładowanie (390)
- Konsolidacja (394)
- 8.1. SPRZĘT I STRUKTURY STEROWANIA (398)
- Lokalność i pamięć wirtualna (400)
- Stronicowanie (402)
- Segmentacja (413)
- Połączenie stronicowania i segmentacji (414)
- Ochrona i dzielenie (415)
- 8.2. OPROGRAMOWANIE SYSTEMU OPERACYJNEGO (417)
- Zasady pobierania (418)
- Zasady umiejscawiania (419)
- Zasady zastępowania (419)
- Zarządzanie zbiorem rezydującym (426)
- Zasady czyszczenia (433)
- Kontrola załadowania (434)
- 8.3. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W SYSTEMACH UNIX I SOLARIS (436)
- System stronicowania (436)
- Alokator pamięci jądra (439)
- 8.4. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W LINUXIE (440)
- Pamięć wirtualna Linuxa (441)
- Przydział pamięci w jądrze (443)
- 8.5. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W SYSTEMIE WINDOWS (445)
- Mapa adresów wirtualnych w systemie Windows (445)
- Stronicowanie w systemie Windows (445)
- Wymiana w systemie Windows (447)
- 8.6. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ W ANDROIDZIE (447)
- 8.7. PODSUMOWANIE (448)
- 8.8. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (449)
- Podstawowe pojęcia (449)
- Pytania sprawdzające (449)
- Zadania (450)
- 9.1. RODZAJE PLANOWANIA PROCESORA (459)
- Planowanie długoterminowe (461)
- Planowanie średnioterminowe (461)
- Planowanie krótkoterminowe (462)
- 9.2. ALGORYTMY PLANOWANIA (462)
- Kryteria planowania krótkoterminowego (462)
- Zastosowanie priorytetów (463)
- Alternatywne zasady planowania (465)
- Porównanie efektywności (478)
- Planowanie uczciwych udziałów (482)
- 9.3. TRADYCYJNE PLANOWANIE UNIKSOWE (486)
- 9.4. PODSUMOWANIE (488)
- 9.5. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (489)
- Podstawowe pojęcia (489)
- Pytania sprawdzające (489)
- Zadania (490)
- 10.1. PLANOWANIE WIELOPROCESOROWE I WIELORDZENIOWE (496)
- Ziarnistość (497)
- Zagadnienia projektowe (498)
- Planowanie procesów (500)
- Planowanie wątków (502)
- Wielordzeniowe planowanie wątków (508)
- 10.2. PLANOWANIE CZASU RZECZYWISTEGO (509)
- Podstawy (509)
- Charakterystyka systemów czasu rzeczywistego (510)
- Planowanie czasu rzeczywistego (513)
- Planowanie terminów nieprzekraczalnych (515)
- Planowanie monotonicznego tempa (519)
- Odwrócenie priorytetów (522)
- 10.3. PLANOWANIE W SYSTEMIE LINUX (525)
- Planowanie czasu rzeczywistego (525)
- Planowanie poza czasem rzeczywistym (526)
- 10.4. PLANOWANIE W SYSTEMIE UNIX SVR4 (528)
- 10.5. PLANOWANIE W SYSTEMIE UNIX FREEBSD (530)
- Klasy priorytetów (530)
- SMP i zaplecze wielordzeniowości (531)
- 10.6. PLANOWANIE W SYSTEMIE WINDOWS (533)
- Priorytety procesów i wątków (534)
- Planowanie wieloprocesorowe (536)
- 10.7. PODSUMOWANIE (536)
- 10.8. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (537)
- Podstawowe pojęcia (537)
- Pytania sprawdzające (537)
- Zadania (537)
- 11.1. URZĄDZENIA WEJŚCIA-WYJŚCIA (544)
- 11.2. ORGANIZACJA FUNKCJI WEJŚCIA-WYJŚCIA (546)
- Ewolucja funkcji wejścia-wyjścia (547)
- Bezpośredni dostęp do pamięci (547)
- 11.3. ZAGADNIENIA PROJEKTOWANIA SYSTEMU OPERACYJNEGO (549)
- Cele projektowe (549)
- Logiczna struktura funkcji wejścia-wyjścia (550)
- 11.4. BUFOROWANIE WEJŚCIA-WYJŚCIA (552)
- Bufor pojedynczy (553)
- Bufor podwójny (555)
- Bufor cykliczny (555)
- Użyteczność buforowania (555)
- 11.5. PLANOWANIE DYSKÓW (556)
- Parametry wydajnościowe dysku (556)
- Sposoby planowania dysku (559)
- 11.6. RAID (564)
- RAID ? poziom 0 (565)
- RAID ? poziom 1 (570)
- RAID ? poziom 2 (571)
- RAID ? poziom 3 (571)
- RAID ? poziom 4 (572)
- RAID ? poziom 5 (573)
- RAID ? poziom 6 (573)
- 11.7. PAMIĘĆ PODRĘCZNA DYSKU (574)
- Zagadnienia projektowe (574)
- Zagadnienia dotyczące wydajności (576)
- 11.8. WEJŚCIE-WYJŚCIE W SYSTEMIE UNIX SVR4 (578)
- Pamięć podręczna buforów (578)
- Kolejka znakowa (580)
- Niebuforowane wejście-wyjście (580)
- Urządzenia uniksowe (580)
- 11.9. WEJŚCIE-WYJŚCIE W SYSTEMIE LINUX (581)
- Planowanie dysku (581)
- Linuksowa podręczna pamięć stron (584)
- 11.10. WEJŚCIE-WYJŚCIE W SYSTEMIE WINDOWS (585)
- Podstawowe własności wejścia-wyjścia (585)
- Wejście-wyjście asynchroniczne i synchroniczne (586)
- Programowa realizacja RAID (587)
- Kopie-cienie tomów dyskowych (587)
- Szyfrowanie tomów (587)
- 11.11. PODSUMOWANIE (587)
- 11.12. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (588)
- Podstawowe pojęcia (588)
- Pytania sprawdzające (589)
- Zadania (589)
- 12.1. W SKRÓCIE (594)
- Pliki i systemy plików (594)
- Struktura pliku (595)
- Systemy zarządzania plikami (597)
- 12.2. ORGANIZACJA I DOSTĘP DO PLIKÓW (600)
- Sterta (601)
- Plik sekwencyjny (603)
- Indeksowany plik sekwencyjny (603)
- Plik indeksowy (604)
- Plik bezpośredniego dostępu, czyli plik haszowany (605)
- 12.3. B-DRZEWA (605)
- 12.4. KATALOGI PLIKÓW (609)
- Zawartość (609)
- Struktura (610)
- Nazewnictwo (612)
- 12.5. DZIELENIE PLIKÓW (612)
- Prawa dostępu (612)
- Dostęp jednoczesny (614)
- 12.6. BLOKOWANIE REKORDÓW (615)
- 12.7. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ DRUGORZĘDNĄ (616)
- Lokowanie plików (616)
- Zarządzanie wolną przestrzenią (622)
- Tomy, inaczej ? woluminy (624)
- Niezawodność (624)
- 12.8. ZARZĄDZANIE PLIKAMI W SYSTEMIE UNIX (625)
- I-węzły (626)
- Umiejscawianie plików (628)
- Katalogi (629)
- Struktura tomu (630)
- 12.9. WIRTUALNY SYSTEM PLIKÓW W LINUXIE (630)
- Obiekt superbloku (632)
- Obiekt i-węzła (633)
- Obiekt k-wpisu (633)
- Obiekt pliku (633)
- Pamięci podręczne (634)
- 12.10. SYSTEM PLIKÓW WINDOWS (634)
- Podstawowe cechy NTFS (634)
- Wolumin NTFS i struktura pliku (635)
- Odtwarzalność (638)
- 12.11. ZARZĄDZANIE PLIKAMI W ANDROIDZIE (639)
- System plików (639)
- SQLite (641)
- 12.12. PODSUMOWANIE (641)
- 12.13. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (642)
- Podstawowe pojęcia (642)
- Pytania sprawdzające (643)
- Zadania (643)
- 13.1. SYSTEMY WBUDOWANE (648)
- Pojęcie systemu wbudowanego (648)
- Procesory aplikacji a procesory do zadań specjalnych (650)
- Mikroprocesory (650)
- Mikrokontrolery (652)
- Systemy głęboko wbudowane (653)
- 13.2. CHARAKTERYSTYKA WBUDOWANYCH SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (653)
- Środowiska macierzyste i docelowe (655)
- Metody opracowywania (657)
- Adaptacja istniejących handlowych systemów operacyjnych (657)
- Wbudowany system operacyjny skonstruowany w określonym celu (657)
- 13.3. WBUDOWANY LINUX (658)
- Charakterystyka wbudowanego Linuxa (658)
- Systemy plików wbudowanego Linuxa (661)
- Zalety wbudowanego Linuxa (661)
- uClinux (662)
- Android (665)
- 13.4. TinyOS (665)
- Bezprzewodowe sieci czujników (665)
- Cele systemu TinyOS (666)
- Składowe TinyOS-a (668)
- Planista TinyOS-a (670)
- Przykładowa konfiguracja (671)
- Interfejs zasobów TinyOS-a (673)
- 13.5. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (675)
- Podstawowe pojęcia (675)
- Pytania sprawdzające (675)
- Zadania (675)
- 14.1. KONCEPCJA MASZYNY WIRTUALNEJ (680)
- 14.2. HIPERWIZORY (683)
- Hiperwizory (684)
- Parawirtualizacja (686)
- Wirtualizacja z asystą sprzętu (687)
- Aplikacje wirtualne (688)
- 14.3. WIRTUALIZACJA KONTENEROWA (688)
- Jądrowe grupy sterowania (689)
- Pojęcie kontenera (689)
- Kontenerowy system plików (693)
- Mikrousługi (694)
- Docker (694)
- 14.4. ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE PROCESORÓW (695)
- 14.5. ZARZĄDZANIE PAMIĘCIĄ (697)
- 14.6. ZARZĄDZANIE WEJŚCIEM-WYJŚCIEM (699)
- 14.7. HIPERWIZOR VMWARE ESXI (701)
- 14.8. MICROSOFTOWY HYPER-V I ODMIANY XENA (703)
- 14.9. MASZYNA WIRTUALNA JAVY (705)
- 14.10. ARCHITEKTURA MASZYNY WIRTUALNEJ LINUX VSERVER (706)
- Architektura (706)
- Planowanie procesów (707)
- 14.11. PODSUMOWANIE (709)
- 14.12. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (709)
- Podstawowe pojęcia (709)
- Pytania (problemy) sprawdzające (710)
- Zadania (710)
- 15.1. INTRUZI I ZŁOŚLIWE OPROGRAMOWANIE (712)
- Zagrożenia dostępu do systemu (712)
- Środki zaradcze (714)
- 15.2. PRZEPEŁNIENIE BUFORA (716)
- Ataki z przepełnieniem bufora (717)
- Obrona w fazie kompilacji (720)
- Obrona w fazie wykonania (723)
- 15.3. KONTROLOWANIE DOSTĘPU (725)
- Kontrolowanie dostępu w systemie plików (725)
- Zasady kontrolowania dostępu (727)
- 15.4. KONTROLOWANIE DOSTĘPU W SYSTEMIE UNIX (733)
- Konwencjonalna kontrola dostępu do plików uniksowych (733)
- Listy kontroli dostępu w UNIX-ie (735)
- 15.5. HARTOWANIE SYSTEMÓW OPERACYJNYCH (736)
- Instalowanie systemu operacyjnego ? ustawienia początkowe i łatanie (737)
- Usuwanie zbędnych usług, aplikacji i protokołów (738)
- Konfigurowanie użytkowników, grup i uwierzytelniania (739)
- Kształtowanie kontroli zasobów (739)
- Wprowadzanie dodatkowych środków bezpieczeństwa (740)
- Testowanie bezpieczeństwa systemu (740)
- 15.6. DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO (741)
- Rejestrowanie zdarzeń (741)
- Składowanie i archiwizowanie danych (742)
- 15.7. BEZPIECZEŃSTWO W SYSTEMIE WINDOWS (742)
- Schemat kontroli dostępu (743)
- Żeton dostępu (743)
- Deskryptory bezpieczeństwa (744)
- 15.8. PODSUMOWANIE (748)
- 15.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (748)
- Podstawowe pojęcia (748)
- Pytania sprawdzające (749)
- Zadania (749)
- 16.1. OBLICZENIA W CHMURZE (754)
- Elementy chmury obliczeniowej (754)
- Modele usług chmurowych (756)
- Modele realizacyjne chmur (757)
- Wzorcowa architektura chmury obliczeniowej (760)
- 16.2. CHMUROWE SYSTEMY OPERACYJNE (763)
- Infrastruktura jako usługa (763)
- Wymagania na chmurowy system operacyjny (765)
- Ogólna architektura chmurowego systemu operacyjnego (766)
- OpenStack (772)
- 16.3. INTERNET RZECZY (IR) (780)
- Rzeczy w internecie rzeczy (781)
- Rozwój IR (781)
- Elementy urządzeń podłączonych do IR (782)
- IR i kontekst chmury (782)
- 16.4. SYSTEMY OPERACYJNE IR (785)
- Urządzenia ograniczone (785)
- Wymagania dotyczące SOIR (787)
- Architektura SOIR (789)
- RIOT (790)
- 16.5. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (793)
- Podstawowe pojęcia (793)
- Pytania sprawdzające (793)
- A.1. SZKODLIWA RYWALIZACJA I SEMAFORY (798)
- Sformułowanie problemu (798)
- Pierwsza próba (798)
- Druga próba (800)
- Trzecia próba (801)
- Czwarta próba (802)
- Dobra próba (803)
- A.2. PROBLEM ZAKŁADU FRYZJERSKIEGO (805)
- Nieuczciwy zakład fryzjerski (805)
- Uczciwy zakład fryzjerski (808)
- A.3. Zadania (810)
- B.1. PROJEKTY DOTYCZĄCE SEMAFORÓW (812)
- B.2. PROJEKT DOTYCZĄCY SYSTEMÓW PLIKÓW (813)
- B.3. OS/161 (813)
- B.4. SYMULACJE (814)
- B.5. PROJEKTY PROGRAMISTYCZNE (815)
- Projekty zdefiniowane w podręczniku (815)
- Dodatkowe większe projekty programistyczne (815)
- Małe projekty programistyczne (816)
- B.6. PROJEKTY BADAWCZE (816)
- B.7. ZADANIA TYPU "PRZECZYTAJ I ZDAJ SPRAWĘ" (817)
- B.8. PRACE DO NAPISANIA (817)
- B.9. TEMATY DO DYSKUSJI (817)
- B.10. BACI (818)
- 17.1. ZAPOTRZEBOWANIE NA ARCHITEKTURĘ PROTOKOŁÓW (1007)
- 17.2. ARCHITEKTURA PROTOKOŁÓW TCP/IP (1010)
- Warstwy TCP/IP (1010)
- Protokoły TCP i UDP (1011)
- Protokoły IP i IPv6 (1012)
- Działanie TCP/IP (1014)
- Zastosowania TCP/IP (1016)
- 17.3. GNIAZDA (1017)
- Pojęcie gniazda (1017)
- Wywołania interfejsu gniazd (1018)
- 17.4. PRACA SIECIOWA W SYSTEMIE LINUX (1019)
- Wysyłanie danych (1022)
- Odbieranie danych (1022)
- 17.5. PODSUMOWANIE (1023)
- 17.6. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (1023)
- Podstawowe pojęcia (1023)
- Pytania sprawdzające (1024)
- Zadania (1024)
- Dodatek 17A. TFTP ? BANALNY PROTOKÓŁ PRZESYŁANIA PLIKÓW (1027)
- Wprowadzenie do TFTP (1027)
- Pakiety TFTP (1027)
- Rzut oka na przesyłanie (1029)
- Błędy i opóźnienia (1030)
- Składnia, semantyka i koordynacja w czasie (1031)
- 18.1. OBLICZENIA W UKŁADZIE KLIENT-SERWER (1034)
- Co to są obliczenia klient-serwer? (1034)
- Aplikacje klient-serwer (1036)
- Warstwa pośrednia (1043)
- 18.2. ROZPROSZONE PRZEKAZYWANIE KOMUNIKATÓW (1045)
- Niezawodność a zawodność (1047)
- Blokowanie a nieblokowanie (1048)
- 18.3. ZDALNE WYWOŁANIA PROCEDUR (1048)
- Przekazywanie parametrów (1050)
- Reprezentowanie parametrów (1050)
- Wiązanie klienta z serwerem (1050)
- Synchroniczne czy niesynchroniczne (1051)
- Mechanizmy obiektowe (1051)
- 18.4. GRONA, CZYLI KLASTRY (1052)
- Konfigurowanie gron (1053)
- Zagadnienia projektowe systemów operacyjnych (1055)
- Architektura grona komputerów (1057)
- Grona w porównaniu z SMP (1058)
- 18.5. SERWER GRONA W SYSTEMIE WINDOWS (1058)
- 18.6. BEOWULF I GRONA LINUKSOWE (1060)
- Właściwości Beowulfa (1060)
- Oprogramowanie Beowulfa (1061)
- 18.7. PODSUMOWANIE (1062)
- 18.8. LITERATURA (1063)
- 18.9. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (1063)
- Podstawowe pojęcia (1063)
- Pytania sprawdzające (1064)
- Zadania (1064)
- 19.1. WĘDRÓWKA PROCESÓW (1068)
- Uzasadnienie (1068)
- Mechanizmy wędrówki procesów (1069)
- Negocjowanie wędrówki (1073)
- Eksmisja (1074)
- Przeniesienia z wywłaszczaniem lub bez wywłaszczania (1075)
- 19.2. ROZPROSZONE STANY GLOBALNE (1075)
- Stany globalne i migawki rozproszone (1075)
- Algorytm migawki rozproszonej (1078)
- 19.3. ROZPROSZONE WZAJEMNE WYKLUCZANIE (1080)
- Koncepcje rozproszonego wzajemnego wykluczania (1080)
- Porządkowanie zdarzeń w systemie rozproszonym (1083)
- Kolejka rozproszona (1086)
- Metoda przekazywania żetonu (1089)
- 19.4. ZAKLESZCZENIE ROZPROSZONE (1091)
- Zakleszczenie w przydziale zasobów (1091)
- Zakleszczenie w przekazywaniu komunikatów (1097)
- 19.5. PODSUMOWANIE (1102)
- 19.6. LITERATURA (1102)
- 19.7. PODSTAWOWE POJĘCIA, PYTANIA SPRAWDZAJĄCE I ZADANIA (1104)
- Podstawowe pojęcia (1104)
- Pytania sprawdzające (1104)
- Zadania (1105)
- 20.1. PRAWDOPODOBIEŃSTWO (1108)
- Definicje prawdopodobieństwa (1108)
- Prawdopodobieństwo warunkowe i niezależność (1111)
- Twierdzenie Bayesa (1112)
- 20.2. ZMIENNE LOSOWE (1113)
- Funkcje rozkładu i gęstości (1113)
- Ważne rozkłady (1114)
- Wiele zmiennych losowych (1117)
- 20.3. ELEMENTARNE KONCEPCJE PROCESÓW STOCHASTYCZNYCH (1118)
- Statystyka pierwszego i drugiego rzędu (1119)
- Stacjonarne procesy stochastyczne (1120)
- Gęstość widmowa (1121)
- Przyrosty niezależne (1122)
- Ergodyczność (1126)
- 20.4. ZADANIA (1127)
- 21.1. ZACHOWANIE KOLEJEK - PROSTY PRZYKŁAD (1133)
- 21.2. PO CO ANALIZOWAĆ KOLEJKI? (1138)
- 21.3. MODELE KOLEJEK (1140)
- Kolejka jednoserwerowa (1140)
- Kolejka wieloserwerowa (1144)
- Podstawowe zależności obsługi masowej (1145)
- Założenia (1146)
- 21.4. KOLEJKI JEDNOSERWEROWE (1147)
- 21.5. KOLEJKI WIELOSERWEROWE (1150)
- 21.6. PRZYKŁADY (1150)
- Serwer bazy danych (1150)
- Obliczanie percentyli (1152)
- Wieloprocesor ściśle powiązany (1153)
- Problem wieloserwera (1154)
- 21.7. KOLEJKI Z PRIORYTETAMI (1156)
- 21.8. SIECI KOLEJEK (1157)
- Dzielenie i łączenie strumieni ruchu (1158)
- Kolejki posobne (tandemowe) (1159)
- Twierdzenie Jacksona (1159)
- Zastosowanie w sieci komutacji pakietów (1160)
- 21.9. INNE MODELE KOLEJEK (1161)
- 21.10. SZACOWANIE PARAMETRÓW MODELU (1162)
- Próbkowanie (1162)
- Błędy próbkowania (1164)
- 21.11. LITERATURA (1165)
- 21.12. ZADANIA (1165)
Przedmowa (23)
O autorze (33)
CZĘŚĆ I. PODSTAWY (35)
Rozdział 1. Rzut oka na system komputerowy (37)
Rozdział 2. Przegląd systemów operacyjnych (77)
CZĘŚĆ II. PROCESY (141)
Rozdział 3. Pojęcie procesu i przebieg sterowania (143)
Rozdział 4. Wątki (193)
Rozdział 5. Współbieżność ? wzajemne wykluczanie i synchronizacja (243)
Rozdział 6. Współbieżność ? zakleszczenia i głodzenie (311)
CZĘŚĆ III. PAMIĘĆ (363)
Rozdział 7. Zarządzanie pamięcią (365)
Rozdział 8. Pamięć wirtualna (397)
CZĘŚĆ IV. PLANOWANIE (455)
Rozdział 9. Planowanie jednoprocesorowe (457)
Rozdział 10. Planowanie wieloprocesorowe, wielordzeniowe i w czasie rzeczywistym (495)
CZĘŚĆ V. WEJŚCIE-WYJŚCIE I PLIKI (541)
Rozdział 11. Zarządzanie wejściem-wyjściem i planowanie dysków (543)
Rozdział 12. Zarządzanie plikami (593)
CZĘŚĆ VI. SYSTEMY WBUDOWANE (645)
Rozdział 13. Wbudowane systemy operacyjne (647)
Rozdział 14. Maszyny wirtualne (679)
Rozdział 15. Bezpieczeństwo systemów operacyjnych (711)
Rozdział 16. Systemy operacyjne chmur i internetu rzeczy (753)
DODATKI (795)
Dodatek A. Zagadnienia współbieżności (797)
Dodatek B. Projekty i zadania z programowania systemów operacyjnych (811)
Literatura (819)
Źródła i zasady ich udostępnienia (831)
Skorowidz (833)
SPIS TREŚCI ROZDZIAŁÓW ONLINE
Rozdział 17. Protokoły sieciowe (1005)
Rozdział 18. Przetwarzanie rozproszone, klient-serwer i grona (1033)
Rozdział 19. Rozproszone zarządzanie procesami (1067)
Rozdział 20. Prawdopodobieństwo i procesy stochastyczne w zarysie (1107)
Rozdział 21. Analiza kolejek (1131)
Projekt programistyczny nr 1. Opracowanie powłoki (1169)
Projekt programistyczny nr 2. Powłoka dyspozytora HOST (1173)
Dodatek C. Problematyka współbieżności (1181)
Dodatek D. Projektowanie obiektowe (1191)
Dodatek E. Prawo Amdahla (1203)
Dodatek F. Tablice haszowania (1207)
Dodatek G. Czas odpowiedzi (1211)
Dodatek H. Pojęcia systemów kolejkowania (1217)
Dodatek I. Złożoność algorytmów (1223)
Dodatek J. Urządzenia pamięci dyskowej (1227)
Dodatek K. Algorytmy kryptograficzne (1239)
Dodatek L. Instytucje normalizacyjne (1251)
Dodatek M. Gniazda ? wprowadzenie dla osób programujących (1263)
Dodatek N. Międzynarodowy alfabet wzorcowy (IRA) (1291)
Dodatek O. BACI ? system współbieżnego programowania Ben-Ariego (1295)
Dodatek P. Sterowanie procedurami (1307)
Dodatek Q. ecos (1313)
Słownik (1329)
Skorowidz (1343)
Helion - inne książki
-
Nowość Promocja
Jednym z najważniejszych urządzeń stosowanych w automatyce przemysłowej jest sterownik PLC. Zawiera on układ mikroprocesorowy, który umożliwia kierowanie pracą maszyny, linią produkcyjną, oświetleniem hali lub innymi urządzeniami elektrycznymi. Sterowniki PLC mają mnóstwo zalet: są niewielkie, wysoce niezawodne, proste w serwisowaniu, wymagają małej mocy zasilania, a przy tym pozwalają realizować złożone funkcje sterowania i regulacji. Wszystkie ich cechy gwarantują, że urządzenia te zostaną z nami na długo, a wiedzę dotyczącą programowania sterowników PLC opanować powinien każdy absolwent szkoły kształcącej przyszłych mechatroników i automatyków.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Język GRAFCET w przykładach. Programowanie sterowników PLC Język GRAFCET w przykładach. Programowanie sterowników PLC
(29,40 zł najniższa cena z 30 dni)
31.85 zł
49.00 zł (-35%) -
Nowość Promocja
Java. Podręcznik na start to pozycja idealna dla każdego, kto chce podjąć takie kroki. W przystępny sposób zaznajamia nie tylko z językiem, ale też z podstawowymi koncepcjami stosowanymi podczas programowania - w obrazowy sposób przyrównuje je do sytuacji znanych spoza świata wirtualnego. Autor nie poprzestaje na podstawach i objaśnia także bardziej zaawansowane zagadnienia, dokonuje również przeglądu zmian, jakie w ciągu ostatnich lat zaszły w kolejnych wersjach Javy. Ostatnie rozdziały poświęca bardziej złożonym aspektom korzystania z tego języka programowania, w tym funkcjonowaniu mechanizmów odśmiecania pamięci, maszynie wirtualnej Javy i jej kompilatorom.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
41.40 zł
69.00 zł (-40%) -
Promocja
Z tą książką stopniowo nauczysz się prostego, podstawowego kodu, a potem bardziej złożonych instrukcji AVX. Nabierzesz wprawy w czytaniu kodu asemblera i zaczniesz łączyć go z kodem w językach wyższego poziomu. Co ważniejsze, teorię ograniczono tu do niezbędnego minimum, za to dokładnie opisano dostępne narzędzia, omówiono sposób ich użytkowania i możliwe problemy. Kod natomiast został zaprezentowany w postaci kompletnych programów asemblera, co pozwoli Ci na dowolne testowanie, zmienianie i inne eksperymenty. W ten sposób przygotujesz się do samodzielnego badania różnych obszarów AVX i korzystania z oficjalnych podręczników Intela.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Programowanie w asemblerze x64. Od nowicjusza do znawcy AVX Programowanie w asemblerze x64. Od nowicjusza do znawcy AVX
W przygotowaniu
Powiadom mnie, gdy książka będzie dostępna -
Nowość Bestseller Promocja
To kolejne, zaktualizowane wydanie oficjalnego podręcznika firmy Adobe — najlepszej pomocy do nauki Photoshopa. Zawiera setki przydatnych wskazówek, dzięki którym praca z Photoshopem będzie efektywniejsza i o wiele bardziej satysfakcjonująca. Czytelnik dowie się, jak korygować cyfrowe obrazy, w tym usuwać bez śladu niepotrzebne obiekty ze zdjęć, a także pozna nowe funkcje Photoshopa, takie jak usprawnione narzędzia do tworzenia zaznaczeń, nowe filtry neuronalne i funkcje maskowania dostępne w Adobe Camera Raw. Podręcznik składa się z 15 lekcji, dzięki którym można się nauczyć zarówno podstaw obsługi programu, jak i stosowania wyrafinowanych narzędzi do obróbki obrazu. Każda lekcja obejmuje szczegółowe instrukcje krok po kroku, wyjaśnienia i zestaw pytań sprawdzających.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2023 Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2023
(59,40 zł najniższa cena z 30 dni)
64.35 zł
99.00 zł (-35%) -
Nowość Bestseller Promocja
Książka stanowi wprowadzenie do pracy z funkcjami SI dostępnymi w Power BI; jest skierowana do osób znających to środowisko. Dowiesz się z niej, w jaki sposób sztuczna inteligencja może być używana w Power BI i jakie funkcje są w nim domyślnie dostępne. Nauczysz się też eksplorować i przygotowywać dane do projektów SI. Pokazano tu, jak umieszczać dane z analizy tekstu i widzenia komputerowego w raportach Power BI, co ułatwia korzystanie z zewnętrznej bazy wiedzy. Omówiono również procesy tworzenia i wdrażania modeli AutoML wytrenowanych na platformie Azure ML, a także umieszczania ich w edytorze Power Query. Nie zabrakło kwestii związanych z prywatnością, bezstronnością i odpowiedzialnością w korzystaniu z SI.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Power BI i sztuczna inteligencja. Jak w pełni wykorzystać funkcje AI dostępne w Power BI Power BI i sztuczna inteligencja. Jak w pełni wykorzystać funkcje AI dostępne w Power BI
(47,40 zł najniższa cena z 30 dni)
51.35 zł
79.00 zł (-35%) -
Nowość Promocja
MonoGame. Podstawowe koncepcje grafiki 3D dotyczy programowania grafiki 3D, co oznacza, że do jej tworzenia wykorzystuje się kod, a nie edytor sceny obsługiwany myszką. Autorzy wyczerpująco omówili kluczowe zagadnienia, jak rozdzielenie definiowanie figur i brył, poruszanie nimi na scenie, oświetlenie i cienie, mieszanie kolorów czy odwzorowanie tekstur. Wyjaśnione są także kwestie wykraczające poza podstawy grafiki 3D i dotykające tworzenia gier, jak komponentyzacja produkcji gier czy kwestie projektowania systemów sterowania. W rezultacie Czytelnik otrzymuje książkę na temat grafiki 3D w MonoGame łączącą teorię z wykorzystaniem praktycznych przykładów.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł (-35%) -
Nowość Bestseller Promocja
To drugie wydanie popularnego przewodnika dla śledczych. Dzięki niemu sprawnie przygotujesz się do pracy z narzędziami kryminalistycznymi i zapoznasz się ze stosowanymi w informatyce śledczej technikami. Nauczysz się pozyskiwać informacje o podejrzanych i zabezpieczać znajdujące się w sieci dane, które mogą się okazać istotne w wyjaśnieniu sprawy. Zdobędziesz także potrzebną wiedzę o topologiach sieciowych, urządzeniach i niektórych protokołach sieciowych. Bardzo ważnym elementem publikacji jest rozdział poświęcony zasadom tworzenia raportów kryminalistycznych. Cenne informacje i wskazówki zawarte w przewodniku pomogą Ci odnieść sukces w dochodzeniach korporacyjnych lub śledztwach w sprawach karnych.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Informatyka śledcza. Gromadzenie, analiza i zabezpieczanie dowodów elektronicznych dla początkujących. Wydanie II Informatyka śledcza. Gromadzenie, analiza i zabezpieczanie dowodów elektronicznych dla początkujących. Wydanie II
(47,40 zł najniższa cena z 30 dni)
51.35 zł
79.00 zł (-35%) -
Nowość Promocja
Oto kolejne wydanie zwięzłego podręcznika dla programistów Javy, który ma ułatwić maksymalne wykorzystanie technologii tego języka w wersji 17. Treść została skrupulatnie przejrzana i uzupełniona o materiał dotyczący nowości w obiektowym modelu Javy. Pierwsza część książki obejmuje wprowadzenie do języka i do pracy na platformie Javy. Druga zawiera opis podstawowych pojęć i interfejsów API, których znajomość jest niezbędna każdemu programiście Javy. Mimo niewielkiej objętości w podręczniku znalazły się liczne przykłady wykorzystania potencjału tego języka programowania, a także zastosowania najlepszych praktyk programistycznych w rzeczywistej pracy.- Druk
(53,40 zł najniższa cena z 30 dni)
53.40 zł
89.00 zł (-40%) -
Promocja
Ta książka stanowi wszechstronne omówienie wszystkich bibliotek Pythona, potrzebnych naukowcom i specjalistom pracującym z danymi. Znalazł się tu dokładny opis IPythona, NumPy, Pandas, Matplotlib, Scikit-Learn i innych narzędzi. Podręcznik uwzględnia przede wszystkim ich aspekty praktyczne, dzięki czemu świetnie się sprawdzi w rozwiązywaniu codziennych problemów z manipulowaniem, przekształcaniem, oczyszczaniem i wizualizacją różnych typów danych, a także jako pomoc podczas tworzenia modeli statystycznych i modeli uczenia maszynowego. Docenią go wszyscy, którzy zajmują się obliczeniami naukowymi w Pythonie.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Python Data Science. Niezbędne narzędzia do pracy z danymi. Wydanie II Python Data Science. Niezbędne narzędzia do pracy z danymi. Wydanie II
(103,20 zł najniższa cena z 30 dni)
W przygotowaniu
Powiadom mnie, gdy książka będzie dostępna -
Nowość Bestseller Promocja
Oto praktyczny przewodnik po nauce o danych w miejscu pracy. Dowiesz się stąd wszystkiego, co ważne na początku Twojej drogi jako danologa: od osobowości, z którymi przyjdzie Ci pracować, przez detale analizy danych, po matematykę stojącą za algorytmami i uczeniem maszynowym. Nauczysz się myśleć krytycznie o danych i otrzymanych wynikach, będziesz też inteligentnie o tym mówić. Jednym zdaniem: zrozumiesz dane i związane z nimi wyzwania na głębszym, profesjonalnym poziomie.- Druk
- PDF + ePub + Mobi pkt
Analityk danych. Przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym Analityk danych. Przewodnik po data science, statystyce i uczeniu maszynowym
(41,40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł (-35%)
Dzięki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
W przypadku usługi "Druk na żądanie" termin dostarczenia przesyłki może obejmować także czas potrzebny na dodruk (do 10 dni roboczych)
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas:
Proszę wybrać ocenę!
Proszę wpisać opinię!
Książka drukowana

Proszę czekać...

Oceny i opinie klientów: Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Wydanie IX William Stallings (3)
Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.
(1)
(0)
(0)
(2)
(0)
(0)
więcej opinii
ukryj opinie